"The Making of the Humanities XI"

Av Sofia Hermansson - Publicerad den 4 oktober 2024
Affisch poster

Den 9-11 oktober kommer LUCK tillsammans med Society for the History of the Humanities att anordna konferensen The Making of the Humanities XI på LUX. Temat är Shifting Cultures of Knowledge in the History of the Humanities.

– Temat är ett försök att knyta närmare band mellan history of knowledge och history of humanities. Vi ville från vårt håll gärna betona de kunskapshistoriska perspektiven, som ju har mycket gemensamt med de frågor som varit tongivande inom humanioras historia, åtminstone i den tappning det fått sedan mitten av 2010-talet. History of humanities kan till viss del ses som en reaktion mot att vetenskapshistorien inte tagit hänsyn till humanistisk kunskap och forskning. Det är ju en fråga som på många sätt är aktuell även idag, säger Isak Hammar, docent i historia och en av organisatörerna bakom konferensen.

Programmet visar upp en bred palett av perspektiv, teman och tidsepoker, med forskare från över 20 länder.

– Våra keynotetalare är Helge Jordheim, professor i kulturhistoria vid Oslos universitet och Suzanne Marchand, professor i historia vid Louisiana State University. Jordheim är känd för många här i Lund och på senare tid intresserat sig mycket för tidsperspektiv inom historia. Marchand har skrivit mycket om bildning och filologins historia.

9 oktober, 09.15–10.15 (Aula, LUX)

“Adam and Eve, Moses, Three Pyramids, and a Manned Balloon: Shifting Times and Spaces of Knowledge in the Long 18th Century”

Helge Jordheim (Oslo)

10 oktober, 13.00–14.10 (Aula, LUX)